ПРАВДА ПРО СТАН УКРАЇНСЬКОЇ ФАРМАЦЕВТИЧНОЇ ГАЛУЗІ

На цьому ресурсі ви побачите не тільки професійний огляд преси, правдиве інформування про лікарські засоби, а й реальні дії ФармРади у боротьбі за права фармацевтів та права споживачів: документи, запити до влади, проекти законів; акції, заходи, конференції. Реальні люди, що не пошкодували життя для цієї боротьби.
Ми відкриті для спілкування: ви завжди можете звернутися до нас і поспілкуватися наживо.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
© Остерігайтесь інформаційних підробок.
БУДЬТЕ ОБЕРЕЖНІ! Не станьте жертвами шахраїв! Вимагайте документацію, перевіряйте репутацію!

субота, 29 жовтня 2016 р.

ВІдкритий лист ГО «ВОМФАФР» до В.О. Міністра охорони здоров'я України Супрун У.Н. щодо ціноутворення лікарських засобів


                                                           
В.О. Міністра охорони здоров'я України
                                                            Супрун У.Н.

У серпні поточного року  ГО «ВОМФАФР»  висловило щиру підтримку розробленому МОЗ України, проекту постанови Кабінету Міністрів України  «Про референтне ціноутворення на лікарські засоби». 

Проект передбачав новації соціального характеру, спрямовані на значне підвищення доступності лікарських засобів для населення. Зокрема, проект передбачав істотне зменшення цін на генеричні (багатоджерельні) препарати, а саме:
  
Заявлена до декларування ціна на генеричний (багатоджерельний) препарат:

має бути нижчою на 20 % від рівня оптово-відпускної ціни референтного оригінального лікарського засобу, задекларованого в Україні в установленому порядку;
за відсутності рівня оптово-відпускної ціни референтного оригінального лікарського засобу, задекларованого в Україні, заявлена до декларування ціна на генеричний (багатоджерельний) препарат, має бути нижчою на 20% від мінімального рівня оптово-відпускної ціни референтного оригінального лікарського засобу, установленої у референтних країнах;
за відсутності рівня оптово-відпускної ціни референтного оригінального лікарського засобу, задекларованого в Україні та наявності попередньо зареєстрованого в Україні в установленому порядку референтного генеричного (багатоджерельного) препарату, заявлена до декларування ціна на заявлений генеричний (багатоджерельний) лікарський засіб, має бути нижчою на 10% від рівня оптово-відпускної ціни попередньо зареєстрованого в Україні референтного генеричного (багатоджерельного) препарату.

Проект було анонсовано щотижневиком аптека (http://www.apteka.ua/article/373256) та розміщено 26 травня 2016 року на офіційному сайті МОЗ України (http://www.moz.gov.ua/ua/portal/Pro_20160526_0.html).

Слід додати, що таке саме бачення розв'язання проблеми доступності генеричних препаратів було висловлено у проекті Національної політики щодо забезпечення лікарськими засобами.

Однак, задекларована стратегічна мета проекту постанови КМУ «Про референтне ціноутворення на лікарські засоби» -  «підвищити економічну доступність лікарських засобів та запровадити прозорі засади  ціноутворення» так і залишилися на папері. Статус проекту на сайті МОЗ – «проект - архів»!

Новація не пройшла, оскільки вітчизняні виробники лікарських засобів (із досить значною часткою саме генеричних препаратів у своєму виробництві) не зацікавлені в зменшенні цін на такі препарати.  Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України (ООРММПУ, голова Печаєв В.К.) 29.07.2016 року звернулось до Уряду (лист № 01/209 оприлюднив щотижневик «Аптека» http://www.apteka.ua/article/380803 ) із зустрічною пропозицією надати право виробникам декларувати роздрібну ціну на вироблені препарати. При цьому, така альтернатива не чіпає і нічим не обмежує формування відпускної ціни виробників, не попереджує неконтрольований на сьогодні зріст цін на лікарські засоби.

ГО «ВОМФАФР» неодноразово вказувало, в тому числі і у зверненні на Ваше ім'я, що при існуванні фіксованих граничних рівнів оптових та роздрібних надбавок, ми спостерігаємо постійне зростання цін на лікарські засоби. Таке явище має руйнівний вплив на малий та середній бізнес, який стрімко втрачає покупців. Лікарські засоби стають для громадян дедалі недоступнішими. Коріння зростання цін, на наш погляд, криється у відсутності дієвого державного регулювання ціни виробника, як базової ціни лікарського засобу.  ГО «ВОМФАФР» запропонувало шлях розв'язання цієї проблеми, а саме, розглянути можливість застосування наступного алгоритму державного регулювання цін на лікарські засоби для вітчизняних виробників:

1. Реєстрація ціни виробника. Повинна включати в себе зовнішнє реферування (порівняння із цінами сусідніх країн на оригінальні (одноджерельні) лікарські засоби), контроль маржі прибутку та обов'язковий аудит ціноутворення. Аудит первинний  (документальний) здійснює регулятор на підставі поданих виробником документальних підтверджень реєстраційної ціни та прямий (з виходом на виробництво), у разі встановлення невідповідностей, подання недостовірних даних щодо формування ціни, або окремих чинників що на неї впливають.



2. Доля чистого прибутку  у  відпускній ціні виробника не повинна перевищувати 30 % від собівартості лікарського засобу, але не більше середньої ціни виробника на оригінальний (одноджерельний) лікарський засіб іноземного виробництва за результатами   реферування (порівняння із цінами сусідніх країн).

3. Запровадження автоматичної реєстрації граничного рівня відпускної ціни лікарських засобів (граничні оптові та роздрібні надбавки) на базі зареєстрованої ціни виробника. Реєстрацію граничної ціни робить регулятор простим додаванням граничних розмірів надбавок згідно діючих постанов у сфері ціноутворення. Ефект – в умовах конкуренції на ринку оптової та роздрібної торгівлі, оператори будуть грати на її зниженні в рамках гранично зареєстрованої.

4. Постійний моніторинг та аналіз тендерних пропозицій вітчизняного виробника, а також моніторинг його цінових пропозицій на зовнішньому ринку. Такі кроки унеможливлять маніпулювання цінами на внутрішньому ринку з метою отримання надприбутків.



Ми наголошували, що такий алгоритм формування цін на ринку лікарських засобів підвищить рівень їх доступності для населення, змусить виробників зменшувати ціну при тендерних закупівлях, призведе до автоматичного зменшення оптових та роздрібних цін на вітчизняні лікарські засоби, підвищать рівень їх конкурентоспроможності у порівнянні з імпортованими. Це, в свою чергу, може вплинути на формування ціни імпорту в сторону її  зниження.  

15.09.2016 року заступник Міністра Роман Ілик надав відповідь №18.1-07/3149/24072 на наше звернення, в якому зазначив, що теза щодо регулювання рівня рентабельності (прибутковості) виробництва лікарських засобів відносно собівартості продукції викликає «деякий сумнів»!   Роман Ілик довів до нашого відома, що у своєму зверненні № 01/209 від 29.07.2016 ООРММПУ зауважило, що проблема економічної доступності препаратів не повинна впливати на фізичну доступність (??!), а враховуючи що вартість середньозваженої упаковки лікарських засобів вітчизняного виробництва у 4,8 разів нижча від вартості упаковки ліків іноземного виробництва, викликає подив: навіщо вітчизняний виробник повинен розкривати свою комерційну таємницю? Далі у відповіді, Роман Ілик довів пропозицію роботодавців щодо надання їм права встановлювати роздрібні ціни самостійно.

Приємно, що заступник Міністра у відповіді ГО «ВОМФАФР» процитував позицію ООРММПУ, але прикро, що МОЗ України не висловило свого ставлення до проблеми ціноутворення та власноруч поховало проект постанови КМУ  «Про референтне ціноутворення на лікарські засоби», який мав шанс хоча б частково вирішити проблему необґрунтовано високих цін на генеричні препарати вітчизняного виробництва.

Впродовж багатьох років політика МОЗ України по стабілізації цін шляхом жорсткого регулювання граничних рівнів роздрібних надбавок не призвела до здешевлення цін на лікарські засоби. Ефект від таких заходів, навіть із впровадженням контролю роздрібних цін в Ліцензійних умовах тяжів до нуля!  Математика дуже проста – будь-яке значення помножене на нуль дає у результаті нуль! Якщо держава не контролює ціну виробника, регульована роздрібна націнка на лікарський засіб не гарантує від підвищення його ціни. А встановлення роздрібної ціни виробником не гарантує прозорого ціноутворення! Виробник продовжує неконтрольовано отримувати надприбутки, оскільки формування власної відпускної ціни нічим не обмежено і вона може складати 100 і більше відсотків власного прибутку. Натомість виробник починає обмежувати сегмент ринку, який йому не належить і  диктує власну волю іншим суб'єктам ринку взагалі не зважаючи на їх рентабельність (витрати/прибутки). При цьому, виробників мало турбує чиясь «комерційна таємниця», крім своєї. Вочевидь небажання виробників знижувати та обмежувати власний прибуток. Чи є аргументом нижча у 4,8 разів вартість препарату у порівнянні із вартістю препарату іноземного виробництва?    Генеричні лікарські засоби і повинні бути більш дешевими ніж оригінальні. Питання у тому, яку надбавку закладає виробник у власну продукцію у порівнянні із її собівартістю. І чи зберігається відповідність у 4,8 разів в цьому показнику? До речі, місячний сукупний прибуток «середньозваженої» української сім'ї менше ніж зарубіжної набагато більше аніж у 4,8 разів.

Роздріб має 25%, скільки має виробник 50, 100, або 200 відсотків, ніхто не знає! І чому це є комерційною таємницею, якщо пропонується запровадити державне регулювання цих процесів? Ми вважаємо, що держава повинна встановити граничну межу не тільки для опту та роздрібу, але й для виробника. Ми не наполягаємо категорично на 30%, встановіть 50%, або навіть 100% і все одно ліки значно подешевшають. Інакше не було б сенсу пану Печаєву чіплятися за комерційну таємницю…

Слід відмітити виступ пана Печаєва на шпальтах щотижневика «Аптека» (http://www.apteka.ua/article/387816) 17.10.2016 року, цитую  його вислів мовою оригіналу : «Руководство Министерства, в частности заместитель министра Роман Илык, старается вникнуть в проблемы фармацевтического рынка и лекарственного обес¬печения населения, но дефицит кад¬ров, даже можно сказать больше — их отсутствие сводят на нет все попытки сдвинуть регуляторный процесс с мертвой точки». Чи це збіг обставин, чи прямий реверанс за підтримку інтересів виробників у процесі ціноутворення?  Невже «зозуля хвалить півня, тому що хвалить він зозулю»?

І ще цікавим виявився наступний абзац виступу: «Почему важно, чтобы цены были обнародованы? Это информация, на которую следует ориентироваться в торгах следующего года. В процессе закупок 2015 г. один из отечественных производителей проиграл из-за мизерной разницы в цене. Речь идет о четвертом знаке после запятой. При открытых ценах победителей 2015 г. отечественный завод даст меньшую цену в следующем году, а это — экономия бюджетных средств». А в мене особисто виникає питання, чому вітчизняний виробник виходячи на тендерні державні закупівлі для потреб співвітчизників мав можливість знизити цю «мізерну різницю в ціні (четвертий знак після коми), але не знизив? Чи не характеризує цей факт загальний підхід вітчизняних виробників до ціноутворення на власну продукцію?

Фармацевтичний олігархат в особі ООРММПУ вже понад рік намагається  взяти під власний контроль роздрібний сегмент фармацевтичного ринку. Для цього застосовуються різні методи, в тому числі створення на базі та під егідою  ООРММПУ громадського об'єднання  «Всеукраїнська аптечна палата», яка має амбіції стати єдиною самоврядною організацією із надповноваженнями у фармацевтичній сфері та послідовно захищає інтереси ООРММПУ, є її сателітом та  важелем впливу.

На підставі викладеного, прошу Вас повернутись до питання впровадження диференційованого підходу до декларування цін на генеричні (багатоджерельні) препарати, механізм якого був передбачений проектом постанови Кабінету Міністрів України  «Про референтне ціноутворення на лікарські засоби» (оприлюднений на сайті МОЗ України 26.05.2016). Також прошу врахувати позицію  ГО «ВОМФАФР» з питань удосконалення державного регулювання цін на лікарські засоби.

На відміну від ООРММПУ, вважаємо, що економічна доступність нерозривно пов'язана із  фізичною доступністю населення до лікарських засобів. Саме економічна доступність є запорукою економії бюджетних коштів в процесі реімбурсації та гарантією виживання малого підприємництва на ринку роздрібної торгівлі лікарськими засобами.
З повагою

Голова ГО «ВОМФАФР»                                                                  Олена Пруднікова

Немає коментарів: