ПРАВДА ПРО СТАН УКРАЇНСЬКОЇ ФАРМАЦЕВТИЧНОЇ ГАЛУЗІ

На цьому ресурсі ви побачите не тільки професійний огляд преси, правдиве інформування про лікарські засоби, а й реальні дії ФармРади у боротьбі за права фармацевтів та права споживачів: документи, запити до влади, проекти законів; акції, заходи, конференції. Реальні люди, що не пошкодували життя для цієї боротьби.
Ми відкриті для спілкування: ви завжди можете звернутися до нас і поспілкуватися наживо.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
© Остерігайтесь інформаційних підробок.
БУДЬТЕ ОБЕРЕЖНІ! Не станьте жертвами шахраїв! Вимагайте документацію, перевіряйте репутацію!

пʼятниця, 21 серпня 2015 р.

ОЛЕКСАНДР КВІТАШВІЛІ: ВАКЦИН НЕ БУЛО, ТОМУ ЩО НА ЗАКУПІВЛІ ВАКЦИН РОБИЛИСЯ ГРОШІ


Міністр охорони здоров'я України Олександр Квіташвілі у програмі "Погляд" на "5 каналі" розповів про те, хто, навіщо і в чому звинувачує міністерство, чому в МОЗ три місяці не могли розподілити функціональні обов’язки, коли в Україні буде достатньо вакцин і як проводитимуть держзакупівлі ліків.

– Напередодні прем’єр розсекретив матеріали службового розслідування проти високопосадовців МОЗ, зокрема проти вас і вашої заступниці Олександри Павленко. Сьогодні на засіданні Кабміну мали розглядати це розслідування і питання про вашу, по суті, відставку, так? Чи відбулося це засідання? Розкажіть якісь деталі про це, як це відбувалося?

– Так, обов'язково скажу, дякую за запрошення. Сьогодні не було Кабміну. Учора прем'єр дав доручення першому віце-прем'єру пану Вощевському, щоб він організував таке публічне обговорення цього акту. І сьогодні це відбулося в офісі Агентства з питань держслужби. Я думаю, що був дуже хороший прецедент, тому що сама служба давала той акт, який комісія розробила, і в нас з'явився шанс відповісти на всі запитання, які були задані і які загалом були претензії до нас і моїм колег у Міністерстві. Тож дуже хороший прецедент, і думаю, що в майбутньому так і слід продовжувати. Бо закриті ці акти, щоб суспільство знало про що йдеться, дає хорошу можливість відкривати, розмовляти прямо і в публічному форматі все це обговорювати. Ще важливо було...

– Хто брав участь?

– Були там, я, пані Павленко, пан Перегинець – заступники. Там були голова Нацдержслужби, його заступник, пан Вощевський, Олег Мусій і ще кілька депутатів, ще двоє, які були в комісії.

– З комітету, в тому числі ті, які займалися розслідуванням?

– Так, просто в нас були свої претензії, щодо яких ми змогли висловитися з тими фактами, які були наведені в акті. Це не перше було розслідування, це друге, яке проводило Агентство. Перше було завершене 15 травня, якщо не помиляюся, а друге почали 23 травня. У принципі там кілька питань були ідентичні. Прем'єр, до речі, дав доручення розсекретити обидва акти. І можна подивитися і побачити, чим вони відрізняються один від одного. Там є деякі питання, які схожі. У першому акті, в якому ми абсолютно були згодні з рекомендаціями і тими претензіями, які було Агентству представлено, але, на жаль, другий акт був більше такий заангажований, бо там було 28 членів комісії, із них 15 народних депутатів, кілька з них дуже активну брали участь в цьому процесі. І там було видно навіть за якістю акту, що дуже великий вплив чинили на процес. Просто у нас з'явився шанс про це всім розповісти і дати правильну інформацію і Агентству, і віце-прем'єру, і це буде вже обговорюватися на Кабміні в середу.

– Наступної середи? Гаразд, чому ви вважаєте висновки цього розслідування заангажованими? У чому заангажованість проявляється?

– Взагалі був дуже поганий такий факт, що у журналістів з'явився драфт цього звіту, цього акту...

– Ви маєте на увазі "Українську правду", розслідування…

– Ні, я не про "Українську правду", напевно, в них теж була копія, але до мене приходив журналіст і у нього була роздрукована, тобто не фотокопія акта з грифом "секретно", а просто роздруківка файлів. Не останній, але передостанній варіант акту. Я ж його читав, я це знаю. Мене дуже здивувало, як це можливо, що ось така інформація…

– І на сайті "Ліганьюс" знову з’явився?

– Це вчора, а на зустрічі з журналістом це було днів 10 тому. Тож уже ця інформація якось просочилася. І почалися спекуляції, так? Те, що мене дуже чисто по-людськи не те, що розлютило, а дуже погано я почувався, бо один із народних депутатів, який дуже добре знає, як це слідство працювало, бо він сам був міністром охорони здоров'я. Він у публічних інтерв'ю в останній тиждень-два розповідав, як через бездіяльність МОЗ загинули шестеро дітей, бо ми не встигли або не змогли організувати комісію. Тож сьогодні у нас був хороший шанс розповісти всім правду, бо те, що він говорив – це була неправда. По-перше, там було не шість дітей, а три. І по-друге, вони були на обліку з 22 липня, липень-серпень 2014 року. На жаль, просто цей факт ніхто не проаналізував – як що сталося? Якого типу захворювання у цих людей було, і просто ось так спекулятивно говорили... Це така реакція потім у людей, розумієте, – ось ми сидимо, нічого не робимо, через це гинуть люди. Це не те що не правда, це абсолютно взагалі аморально спекулювати життями людей, і тим більше, коли це все сталося під час його каденції, а не під час нашої. Ну це одна з тем, яка найбільш болюча.

– Так, безумовно. Я хотіла трішки згодом про це запитати, але якщо ви вже самі про це заговорили, то комісія, яка визначає черговість тих дітей, яких відправляють на трансплантацію кісткового мозку, не збиралася, наскільки мені відомо, півроку. І ці діти чекали. Комісія збиралася в червні і прийняла рішення, а до того часу…



– Ні, це неправильно. Комісія збирається щодо постачання грошей, коли отримуємо гроші на наші рахунки, збирається комісія. Перше засідання було в лютому, друге засідання було у травні, тобто після надходження грошей ми збираємо комісію. На цей момент 51 пацієнт вже відправлений лікуватися або вже фінансування...

– Тобто останнє засідання було в травні, так?

– Так, коли надходять гроші і вже засідає комісія й одразу... Це ж не такий процес. По-перше, потрібно клініку знайти, потім діагноз, потім наскільки вони транспортабельні. Там йде обмін інформацією з клінікою, з МОЗ.

– Це щодо дитячої, а як щодо дорослої?

– Це все разом, у нас одна черга.

– Тобто, нещодавно не було засідання такої комісії?

– Ні, вони засідають... по-моєму було 3 чи 4 засідання за ці 8 місяців. Щойно ми отримуємо гроші від Мінфіну, тобто коли у скарбниці є можливість перерахувати гроші, одразу збирається комісія. Буквально за кілька днів вони приймають рішення, щоб оплатити рахунки. Тому було дуже добре зробити це публічно – таку зустріч сьогодні, щоб ці всі спекуляції з цієї теми, як це робиться, кому перераховують.

Чому ми не лікуємо бійців АТО – це теж неправильна інформація. По-перше, у Міністерства оборони є свій бюджет, і наскільки я знаю, якщо не помиляюся щодо цифри, 47 бійців, які сьогодні, ось на цей момент, проходять лікування за кордоном. І коли викладається така от інформація, що ось МОЗ не забезпечив, всі думають, що жоден боєць АТО не лікується ніде. Це неправильно, це неправда і це ось така негативна реакція йде на наше Міністерство.

– Це правда, що прокуратура перевіряла законність відправлення бійців АТО на лікування за кордон цього літа.

– Ні, ми поки жодного бійця не відправили, тому що гроші, які надійшли на рахунки МОЗ, там нема розмежування – скільки... ми не можемо просто взяти... По-друге, не було поки жодної заяви, тому що люди, які воюють на сході, знають, що потрібно йти через Міноборони. А гроші ми отримали в травні. Що ця інформація нова, тому в нас навіть не було заяв. Але проблема в тому, що викладати такі спотворені факти – це дає вже дуже негативну оцінку самого Міністерства і [підриває] віру в те, що ми робимо. Це компрометує наш імідж і компрометує те, що ми робимо, тому я дуже радий, що там, по-перше, було розслідування. По-друге, що з'явився шанс нам відповісти публічно, і всі можуть прочитати акт. Там ще дуже дивна річ. Я одразу сказав, коли відповідав на питання, тобто коли мій час прийшов висловити свою точку зору, я сказав: у постанові Кабміну, яка за регламентом регулює службові розслідування, написано, що не можна, щоб у комісії були ті люди, які якось зацікавлені результатами розслідування. У нас...

– Хто зацікавлений в комісії?

– Три чи чотири депутати, які були зацікавлені…

– Можете назвати?

– Так, звісно. Там і пані Богомолець, і пан Мусій, і пані Корчинська, які завжди висловлювалися дуже негативно за останні кілька місяців щодо МОЗ. І взагалі, для мене незрозуміло, який інтерес був бути в комісії, бо в народних депутатів є величезні права, вони можуть просто будь-який документ витребувати з МОЗ, забрати і попрацювати з ним. Ну це, звісно, їхнє право бути в комісії.

– У чому їх персональна зацікавленість?

– Я не знаю, це треба їх запитати, я не можу зрозуміти, чесно кажучи. Тим більше, коли я говорю про пана Мусія, він дуже добре знає, як система працює, він майже рік був міністром, тож знаючи все це потім нас звинувачувати в тому, що сам не зміг зробити, – це дуже дивно.

– Я прочитала висновок службового розслідування і основний перелік претензій, він якраз не про шість дітей, які загинули, вони в іншому. Що нерозбериха в зоні відповідальності заступників міністрів, гальмування реєстрації, перереєстрації ліків, неефективна організація державних закупівель. З нерозберихою щодо зони відповідальності заступників, це дійсно правда, тому що, наприклад, ваш заступник Перегінець не займається державними закупівлями, точніше його функціонал полягає в іншому. Він займається чомусь закупівлями, ну і багато таких інших нюансів…

– Ні, по-перше, немає ніякої абсолютно незаконної дії, тобто ми нічого не зробили незаконного. Ми не порушили жодного регламенту, ми не порушили ніяких постанов, ми не порушили ніяких абсолютно регуляцій, які є в країні. Та претензія, що у МОЗ не було розподілу функціоналу і не було нової структури – це абсолютно неприйнятно. Зараз поясню чому. Тому що ми почали реструктурувати Міністерство у квітні цього року. До квітня ми не змогли це зробити з дуже простої причини – було три служби, які ліквідовувалися. І функції цих служб, у тому числі епіднагляд, служба щодо СНІДу та інфекційних захворювань, служба з наркотиків, вони перейшли під опіку МОЗ. Вони мали інтегруватися у функціях Міністерства охорони здоров'я. Але вони повинні були завершити свою ліквідацію, яка тривала три місяці. Це елементарна відповідь, якщо хтось хоча б запитав мене, я б це міг відповісти. Тому структура, вже інкорпоровані в ці функції, з'явилася пізніше. Після того, як ці служби були фізично, тобто бюджет перейшов під мозівський бюджет. Це раз, по-друге, такого поняття, що не було функціонального розподілу і...

– Ні. Воно було, але люди виконували зовсім не властиві їм функції.

– Це не так. По-перше, коли йшов старий зам, приходив новий зам і автоматично ті функції переходили до цієї людини. Але там був один момент, тобто якийсь час, коли звільнення одного із заступників зайняло дуже довгий час. Дякувати тому законодавству, яке є в Україні, 1963 року народження, людина просто може вийти на лікарняний і загалом придумає різні речі, як уникнути звільнення ... Ну яка різниця, там була велика така пауза і якийсь час у нас не було двох заступників. За законодавством неможливо суміщати, бути главою технічної групи і так само бути главою закупівельної... Ну це такі деталі, які абсолютно нормально можуть розібратися. І до речі, в першому акті, який був написаний після першого розслідування, це все розписано, враховано. Той був такий професійно написаний акт, який сказав – дивіться, у вас ось ці проблеми, будь ласка, такими шляхами. Ми бачимо, що робите ви в правильному напрямку, але просто виправте, ось це було. Другий акт, там було все абсолютно... У тій самій постанові Кабміну, тобто регламенту, написано, що дисциплінарні якісь стягнення і тяжкість цих стягнень повинні бути зважені за тяжкістю порушення законів. А в усьому акті, якщо подивитися, немає жодної пропозиції: був порушений той закон, та регуляція, та постанова, немає такого.

– Гаразд, неефективна організація державних закупівель. Державні закупівлі цього року не проводились, правильно?

– Ні. Це ось теж ще одна така цікава ситуація, теж можу розповісти. Неефективні закупівлі проводилися у країні останні 15 років, тому сьогодні немає...

– Безумовно, але коли ти потрапляєш в поліклініку, то елементарно немає там вакцини від…

– Ні, я це скажу. Вакцин не було, тому що на закупівлі вакцин робилися гроші, закуповувалися ті вакцини, на яких можна було робити гроші. Тому в нас зараз величезні запаси вакцини від гепатиту типу В, а нема БЦЖ. Ну це деталі, які я можу вам розповісти.

– Ну дивіться, ідеш по вулиці, наступив на іржавий цвях, потрапив у травмпункт і там немає вакцини від правця. Ніде в Києві, у столиці. І це країна, яка воює.

– Ніде в Києві, ніде, тому що ніхто не думав про благо народу і не закуповував те, що було потрібно.

– Ну невже за рік не можна було цю проблему вирішити?

– Якщо дасте, я вам розповім чому. Нас зобов'язує коаліційна угода, цей рік використовувати як перехідний рік на закупівлі через міжнародні організації. Закон цей, який нам дозволяє, був прийнятий у Верховній Раді в березні і підписаний Президентом наприкінці квітня, не з першого січня, як всі думають, а наприкінці квітня. Після цього МОЗ мав розробити величезну кількість нормативних актів, які дозволили б нам переходити на цю закупівлю. Що дуже важливо, наш варіант закону тільки обмежував закупівлі через міжнародні організації за системою ООН. Але потім, після...

– Туди допустили інші компанії.

– Інші компанії, депутатів. Вийшло так, що через це нам довелось розробити ще кілька таких додаткових нормативів, критерії…

– Ваш заступник Перегінець мені в ефірі казав, що торги будуть оголошені у липні. Торги оголошені не були.

– Торги вже оголошені, вже на 5 програм. Ми вже будемо робити акцепт наприкінці цього місяця, ще 6 або 7 програм, якщо не помиляюся, навіть більше може бути, завтра… погоджуються торги. І кожен день або через день будуть оголошуватися за всіма програмами. Ті програми, які переходять на міжнародні організації, це 7 програм, найбільш проблематичні. Це програми СНІДУ, туберкульозу і вакцин, природно. Вони будуть після підписання того договору, який готується з ЮНІСЕФ, з Crown Agents, з Програмою розвитку ООН. І вже у вересні вони будуть робити ці закупівлі. Так що правильно робити щось, що може зайняти якийсь час – це правильний підхід, розумієте? У країні не повинно бути дефіциту нічого. Треба правильно все це розраховувати, треба було думати про це давно. Ну не треба дивитися в минуле, треба дивитися в майбутнє. Цього року ми побудували фундамент, який дає можливість країні правильно закуповувати правильні речі, за правильною номенклатурою, до речі. І на наступний рік це вже буде систематично переходити на міжнародні закупівлі.

– Гаразд, ще одне питання. От цього тижня була назначена в галузі нова людина, керівник державного експертного центру Міністерства охорони здоров’я Іван Бовикін. Це людина, яка працювала помічником народного депутата від БПП Гліба Загорія, він же власник української великої фармацевтичної компанії. Ваша заступниця Олександра Павленко також обслуговувала як юрист до свого призначення цю фармацевтичну компанію. Вам не здається, що так багато слідів цієї людини буде викликати в суспільстві закономірні запитання до вас?

– Ви знаєте, дуже легко створювати якісь іміджі ворога i там однієї людини, яка всім цим править. Я запитав пана Бовикіна про його відносини з паном Загорія. Він нічого не виправдовувався, він прямо сказав, що попрацював помічником півтора місяці і в житті ніколи фізично не зустрічався із Загорія. Він отримав запрошення від його помічниці. Щодо адвоката, це те саме як звинувачувати доктора, що він когось вилікував там, комуніста або чогось там. Ну, адвокатська робота така, вона працює за різними напрямками.

– Але гальмування з реєстрацією, перереєстрацією ліків… Кажуть про те, що це гра... Це зіграло на користь саме цій фармацевтичній компанії.

– Можна сказати все. Можна сказати, що Павленко сиділа і одноосібно не реєструвати щось. Сьогодні в неї був дуже хороший шанс розповісти, як все це було, і цифрами – ми зареєстрували більше 5700 препаратів за перші шість місяців. Ніякої затримки ніде не було. Все це було вигадано і придумано. Ми будуємо таку систему, де одна людина на дії структури не повинна впливати. Тобто, не має значення друг це чи не друг. Коли працюють правила для всіх однакові, то система працює правильно. Коли я інтерв’ював пані Павленко, вона мені сказала, що будуть такі теми, які будуть завжди вкидатись. Але це все почалося з Тігіпка, спочатку вона була креатурою Тігіпка, потім стала креатурою Загорія. Завтра вона буде креатурою когось, чогось, не знаю. На такі речі я, чесно кажучи, не звертаю уваги. Якщо її дії або мої дії, або дії пана Перегинця, будь-якого працівника МОЗ будуть на користь когось, якоїсь компанії – це буде видно. Поки що я ніяких ні від кого претензій не чув. Тож на таких речах можна спекулювати. Я знаю і пана Загорія дуже добре, я зустрічався з усіма, з паном Багрієм і з усіма-усіма. Як це взагалі можна працювати і не спілкуватися з людьми, які на цьому величезному ринку, який дає можливість людям працювати, створюють робочі місця?

– За вашим відчуттям, всі питання щодо вашої діяльності на посаді керівника МОЗ зняті в результаті сьогоднішнього засідання, з якого ми почали цю розмову?

– Ні, в Агенції є своя думка, тобто там є рекомендації. Але якщо у вас буде час, прошу, почитайте акт, там дві сторінки. Але висновок, який дає рекомендацію Кабміну на моє звільнення, – я абсолютно категорично не згоден, тому що навіть якщо не було розподілу функцій та структури МОЗ, і якщо це є привід для звільнення, взагалі-то я 2 липня...

– Взагалі-то ви написали заяву про відставку.

– Вже написав і так. Тож взагалі смішно буде.


Тетяна Даниленко, "5 канал"

http://www.5.ua/interview/Oleksandr-Kvitashvili-Vaktsyn-ne-bulo-tomu-shcho-na-zakupivli-vaktsyn-robylysia-hroshi-91007.html

Немає коментарів: